Köp- och leveransvillkor

 

Köp- och leveransvillkor för köp online på cykloteket.se

När du lägger en beställning på www.cykloteket.se som är en del av Cykloteket AB, så godkänner du också våra köpvillkor. Läs igenom köpvillkoren innan du bekräftar ditt köp.
Fraktfritt vid order över 500 kr. I dagsläget skickar vi endast paket inom Sverige.

1.      Beställning
2.      Köp av cykel
3.      Slutsålda varor
4.      Priser
5.      Betalning
6.      Återbetalning
7.      Frakt
8.      Click & Collect
9.      Byte och retur
10.    ÅNGERRÄTT
11.   Garanti
12.   Reklamation
13.   Integritetspolicy
14.   Cookies
15.   Force Majeure
16.   FAQ

KÖP I BUTIK

I våra butiker kan du betala med Swish och de vanligaste konto-/kreditkorten (ej American Express och Diners) samt flera lösningar via Klarna, bl.a. smidiga Klarna Checkout
I butiken i Västberga går det även att betala med kontanter, övriga butiker är kontantfria.

På Cykloteket har du 8 dagars öppetköp på varor som du köper i butik. Förutsättningen är att varan är oanvänd samt att originalkvitto och förpackning följer med varan vid retur. 
OBS! Öppetköp gäller ej cyklar (bytesrätt), reavaror samt specialbeställda varor.

Du har 30 dagars bytesrätt på Cykloteket i enlighet med vårt koncept Garanterat Nöjd.

Läs om Garanterat Nöjd >>


1. Beställning

Vid beställning träffas avtal om köp först när Cykloteket bekräftat beställningen genom en e-postad orderbekräftelse. Orderbekräftelsen genereras automatiskt utan manuell översyn. Vid eventuella felaktigheter i t.ex. angivande av pris, leveranstid osv. förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand. Om du har lagt en beställning som du vill ändra eller makulera, kontakta vår kundservice snarast och ange beställningsnummer.

Cykloteket reserverar sig för slutförsäljning och faktafel som kan finnas på vår sida eller i våra annonser. Vi reserverar oss även för att de produktbilder vi visar på vår sida inte alltid stämmer överens med produkten.
Om du är under 18 år måste din målsman godkänna beställningen.
Cykloteket.se förbehåller sig rätten att neka en order.
Misstänkta fall av falska beställningar och bedrägeriförsök polisanmäls.

För att värna om miljön har vi valt att inte skriva ut och skicka med några kvitton. Det skickas till den e-postadress du angav vid köptillfället och det sparas även digitalt. Om du är medlem i vår kundklubb kan du se dina köp genom att logga in på Mina sidor på hemsidan.

Cyklotekets E-handel och butiker drivs av bolaget West Mountain Bicycles AB.

West Mountain Bicycles AB
Org.nr: 556777-5498
Västbergavägen 4
126 30 Hägersten

 

2. Vid köp av cykel i webbshopen

Viss montering behövs när du tar emot din nya cykel, även om monteringsgraden är enkel. Vi monterar först alla cyklar och justerar in dem så de är säkra och körklara. Efter det packas de ner i en cykelkartong och för att cykeln ska få plats behöver vi ta bort pedaler, vrida styret och i enstaka fall lossa framhjulet. D.v.s. när du packar upp din cykel behöver du vrida styret och dra åt bultarna. På de cyklar som levereras med pedaler behöver de skruvas dit och dras åt. Tänk på att de är höger- och vänsterspecifika. Om framhjulet är lossat så behöver du sätta dit det. Kontrollera att frambromsen inte tar emot.
Vi monterar inga tillbehör på cyklar som skickas. Detta för att minimera skaderisken på produkterna.
Observera att cyklar som säljs i webbshopen kan vara provcyklade när de står i butik eller i vår montering.
För att ytterligare underlätta för att du ska få ihop cykeln på rätt sätt har vi gjort några instruktionsfilmer.

Till våra instruktionsfilmer >>

 

3. Slutsålda varor

Vi reserverar oss för eventuellt felaktiga lagersaldon. Eftersom våra varor även säljs i våra butiker kan det hända att någon annan hunnit köpa det sista exemplaret innan du slutfört beställningen. Vi beklagar självklart detta och försöker hitta en likvärdig artikel.

 

4. Priser

Priserna anges i svenska kronor (SEK) inklusive moms. Cykloteket reserverar sig för prisändringar.

5. Betalning

Vi erbjuder säker och smidig betalning via Klarna Checkout i både butik och online. Du kan välja mellan följande betallösningar.

Kortbetalning

Betalning med kort sker enligt gällande regler för online-betalning i Sverige och EU. Vi använder Klarnas certifierade kortbetalningslösning.

Vi accepterar följande kort: Visa, MasterCard. Pengarna reserveras på ditt konto vid ordertillfället.

Betala direkt

Du kan välja att betala direkt i kassan utan att uppge varken kortnummer eller lösenord.
“Betala direkt” är precis lika smidigt som det låter.

Betala senare

”Få först. Betala sen.” betyder att du först får hem dina varor och kan prova och fundera gratis i 14 dagar innan du betalar. Skulle något vara fel täcks du dessutom av Klarnas köparskydd.

Hur fungerar det?
Det vanligaste är att fakturan skickas till mejladressen du anger när du gör ditt köp, i vissa fall skickas den via post eller i paketet. Därför kan det dröja olika lång tid innan du får fakturan, eftersom den skickas i samband med att din beställning skickas.

Hantera dina fakturor
Logga in här eller via Klarnas app för att se och hantera alla fakturor. Du kan till exempel betala med ett klick eller förlänga betaltiden.

Dela upp

Nu kan du enkelt dela upp din faktura på 3, 6, 12, 24 eller 36 månader. När du väljer att delbetala inkluderas fakturan i din kontofaktura som skickas till dig i mitten av kommande månad.

Dela upp din faktura:
1. Logga in här eller i Klarnas app.
2. Välj vilken faktura du vill delbetala.
3. Klicka på “Betalalternativ” och sedan på ”Delbetala”.
4. Välj antalet månader som du önskar att delbetala. Klart!

Klarnas villkor hittar du här.


Problem?

Oavsett vilken tid på dygnet du får problem så finns Klarna tillgängliga på chatten och hjälper dig att hitta lösningen. Dygnet runt. Tjugofyra sju. Börja med att logga in i Klarnas app eller klicka här.

6. Återbetalning

Så fort du har mottagit en returbekräftelse till din e-postadress så startar återbetalningsprocessen.

Kortköp och Direktbetalning:

Om du betalade med kort- eller direktbetalning betalar Klarna tillbaka pengarna till ditt bankkonto automatiskt. Det gäller även om du har ett anslutet konto hos Klarna.

Faktura och Delbetalning:

Om du betalade via faktura eller delbetalning, använd detta återbetalningsformulär så betalar Klarna ut pengarna.

Bonuscheck:

Du får en ny på motsvarande belopp. Den registreras på ditt kundnummer i kundklubben.

Presentkort:

Vi skickar ut ett nytt på motsvarande belopp, per brev.

 

7. Frakt

Vi skickar våra paket med PostNord. Standardfrakten är 69 kr. Handlar du för mer än 500 kr skickar vi varorna fraktfritt. Fraktkostnad återbetalas ej vid retur. Förbetald returfraktsedel följer med alla paket förutom cyklar och trainers. Läs mer under Byte och retur (punkt 9).
PostNord kommer överens med mottagaren via sms om tid och plats för leverans av cykel och trainer. Övriga paket levereras till mottagarens utlämningsställe som därefter aviserar mottagaren.
Leveranstiden är normalt 1-7 dagar. Vid extra hög orderingång kan längre leveranstid förekomma.
I dagsläget skickar vi endast paket inom Sverige.

 

8. Click & Collect

Vill du handla online och hämta i butik går det också bra. Du kan välja att betala varorna direkt på webben eller senare när du hämtar varorna i vald butik. Vi packar varorna vartefter order kommer in och skickar ett sms eller mail till dig när varan är redo att hämtas ut i butiken. Enkelt och smart! Förbetalda varor ligger kvar i butiken 14 dagar, därefter görs ett återköp. Varor som ska betalas i butik ligger kvar i 5 dagar Om du bor i närheten utav någon av våra fysiska butiker går det bra att returnera varan där. Obs! Gäller ej Täby. Har du betalat med kort kan butiken hantera återköpet, för övriga betalsätt sker återbetalning/justering av faktura i enlighet med ursprungligt köp. Du får alltså inte pengarna tillbaka direkt i butiken utan endast en kvittens på att vi tagit emot din retur. Den hanteras till fullo efter att butiken returnerat ordern till vår webbshop. Detta medför en viss fördröjning och du kan själv logga in på Klarna för att flytta fram förfallodatum om det behövs.
(I dagsläget fungerar inte Click and collect för butiken i Täby.)

9. Byte och retur

Cykloteket erbjuder fria returer då du använder den förbetalda returfraktsedeln som medföljer (gäller ej cyklar och trainers). För att byta en vara lägger du en ny order och returnerar den du inte vill ha. Tänk på att vissa varor kommer i en unik förpackning som inte kan ersättas. Klistra därför aldrig returfraktsedeln direkt på denna utan använd en påse, kartong eller annat emballage. Gäller t ex skor och hjälmar. Vid retur av cykel eller trainer kan du köpa en returfraktsedel av oss för 499 kr. Detta sker efter kontakt med kundservice. Därefter bokar du tid för upphämtning här, alternativt lämna in det på närmsta terminal.
Om du bor i närheten utav någon av våra fysiska butiker går det bra att returnera eller byta varan där. Obs! Gäller ej Täby.
Har du betalat med kort kan butiken hantera återköpet, för övriga betalsätt sker återbetalning/justering av faktura i enlighet med ursprungligt köp. Du får alltså inte pengarna tillbaka direkt i butiken utan endast en kvittens på att vi tagit emot din retur. Den hanteras till fullo efter att butiken returnerat ordern till vår webbshop. Detta medför en viss fördröjning och du kan själv logga in i Klarnas app eller här för att flytta fram förfallodatum om det behövs.


Outlösta försändelser

Försändelser som ej lösts ut debiteras med en expeditionsavgift om 175 kr för standardpaket och 500 kr för cyklar och trainers. Första påminnelsen från PostNord skickas ut efter 2 dagar, efter 7 dagar aviseras du per brev och efter 14 dagar går paketet i retur till avsändaren. Ej uthämtad försändelse betraktas inte som nyttjande av ångerrätten.

Avbeställning av produkt

Så länge produkten ej har hunnit paketeras går det bra att avbeställa dina varor. Om du vill avbeställa en icke förbetald order gör du det lättast via mail eller telefon. För att underlätta för kundservice, skriv "Avbeställning" i subject-/ämnesraden. Du får alltid ett svar om din avbeställning godkänns. Får du inget svar, kontakta kundservice.

Ändring på order

Om du vill ta bort en vara från en order så går det bra. Om du önskar byta en vara mot en annan går det bra så länge det är samma pris eller billigare. Vi kan inte höja ett av Klarna godkänt belopp utan då får du lägga en order till, alternativt att vi makulerar din befintliga order och du lägger en ny med alla varor på. Kontakta kundservice@cykloteket.se för att få hjälp med detta.

 

10. ÅNGERRÄTT

Som konsument (privatperson) har du 14 dagars ångerrätt. Ångerrätt gäller inte företag. Ångerfristen börjar gälla dagen efter att du tagit emot varan vi skickat till dig. Om ångerfristens sista dag infaller under en helgdag förlängs ångerfristen till nästkommande vardag. Ångerrätten regleras i lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS 2005:59).

Vi står för fraktkostnaden när du använder bifogad returfraktsedel. Den ingår inte när du köper cykel eller trainer. Då kan du köpa en returfraktsedel av oss för 499 kr.
För att undvika problem när du vill nyttja ångerrätten, tag kontakt med kundservice innan du skickar tillbaka varor. Du kan även använda dig av konsumentverkets standardformulär som du hittar på Konsumentverkets webbplats (konsumentverket.se).

När du hämtar ut en beställd vara i vår butik gäller öppet köp i åtta dagar, ej ångerrätt.

VID ÅBEROPANDE AV ÅNGERRÄTT

Meddela Cyklotekets kundservice inom 14 dagar från det att du har mottagit beställningen eller del av den, att du avser utöva din ångerrätt. Alternativt kan du fylla i och skicka in konsumentverkets standardformulär som du hittar på Konsumentverkets webbplats (konsumentverket.se).

Returnera varan, i produktkartongen med det avsedda inneremballaget, snarast och senast inom 30 dagar efter att du meddelat oss om att avtalet frånträds.
Varan ska vara komplett. Detta innebär att alla tillbehör ska finnas med i returen.
Cykloteket förbehåller sig rätten att debitera självkostnadspris för de saknade delarna i de fall returen ej är komplett.
Återbetalning av det belopp du har betalat sker senast inom 14 dagar från den dag då vi tagit emot varan eller då du kan visa att varan har skickats tillbaka.
Du har rätt att hantera varan för att kunna fastställa dess egenskaper eller funktion. Vi förbehåller oss rätten till ett värdeminskningsavdrag i den mån minskningen beror på att du hanterat varan i större omfattning än vad som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.

Ångerrätten gäller inte för varor som är specialtillverkade efter dina anvisningar.
Cykloteket löser ej ut paket mot postförskott. Ej uthämtad försändelse betraktas inte som nyttjande av ångerrätten.

 

11. Garanti

Cykloteket lämnar 1 års fabriksgaranti på alla varor om inget annat anges. På begagnade varor och demo-produkter lämnas 3 månaders garanti. Garantin innebär att vi byter ut eller reparerar trasig produkt inom 1 år (3 månader för begagnade och demoprodukter) om produkten ej skadats av handhavandefel.

Om du vill returnera en trasig produkt, kontakta kundservice via mail eller telefon för utförlig returinformation. Cykloteket står för din returfrakt genom att skicka ut en fraktsedel. Cykloteket ersätter inte fraktkostnader som uppstår om man inte använder sig av denna.

 

12. Reklamation

Enligt konsumentköplagen har du som kund rätt att reklamera en vara i tre år efter inköpsdatumet. Ett fel som visar sig inom sex månader antas ha funnits där från början, om inte säljaren kan bevisa att felet inte är ursprungligt. Efter sex månader åligger det dig som kund att bevisa att felet fanns från början, dvs. att det är ett ursprungligt fel på varan.  

För att kunna reklamera en produkt måste du bifoga kvitto eller följesedel, alternativt att köpet är registrerat i kundklubben. Cykloteket testar alla inlämnade produkter. Visar det sig att det är ett handhavandefel eller om produkten är felfri debiteras kunden från 250 kr för testarbetet samt eventuell fraktkostnad. Cykloteket ansvarar ej för kostnader som kan uppstå på grund av en defekt vara. Kontakta kundservice via mail eller telefon för utförlig returinformation.

Vid eventuell tvist följer vi lagen om alternativ tvistlösning i konsument-förhållanden som trädde i kraft den 1 januari 2016 och hänvisar till EU:s gemensamma tvistlösningssida.

 

13. Integritetspolicy & GDPR

Se separat informationssida.

Läs om vår integritetspolicy >>

 

 

14. Cookies

Se separat informationssida.

Läs mer om cookies >>

 

 

15. Force Majeure

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, tekniska problem, fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses och påverkar ingångna avtal och utfästelser från Cykloteket.se sida, som gör att Cykloteket.se ej kan hålla nämnda avtal/utfästelser, skall utgöra grund till att Cykloteket.se befrias från sina förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.

16. FAQ

Vanligt förekommande frågor gällande webbshop samt allmänna.

FAQ >>